Сигнал от сдружение Балканка, гр.София до Премиера, АПИ и МКВП относно повишаване риска от наводнения в страната
С ОФИЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ
Уважаеми дами и господа,
В качеството си на отговорник в Сдружение Балканка по въпросите на екосистемните проблеми Ви информирам за следното:
В изпълнение на програмата на Сдружението за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВОДИТЕ и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички останали държавни органи с цел усъвършенстване на административния им капацитет за справяне с проблемите на околната среда и водите, риска от наводнения и т.н., и за избягване на нови наказателни процедури от ЕК, представям на Вашето внимание следващия доклад.
Обръщам внимание, че освен на министър председателя, настоящият доклад е изпратен и до АПИ и до Междуведомсвената Комисия за Възстановяване и Подпомагане /МКВП/, с надеждата да добият представа как в страната непрекъснато се увеличава рискът от наводнения, включително и за критичната инфраструктура, с помощта на органите на МОСВ и на областните управи. В конкретния случай е поставена под риск сигурността на моста на магистрала Марица над едноименната река при село Ябълково.
Преди самия докад, молим, от АПИ да си припомнят следния случай от началото на тази година:
http://enovina.bg/novina/dva-mosta-v-pe ... rite-7122/Повод за настоящия доклад е, че същото нещо в момента се случва навсякъде в страната под формата на "почистване" на речните корита, за което се предвижда премахване на крайречни гори, укрепващи бреговете на реките, и изгребването на наносни материали от речните корита. Тези действия се извършват в нарушение на Закона за водите, на ПУРБ и ПУРН на съответните басейнови дирекции, за което сме им сигнализирали нееднократно!
Дейностите се организират от областните управи, които взимат пари от държавата за "почистването", а покрай държавното финансиране, отрязаната дървесина и изгребаните инертни материали се "усвояват" допълнително от фирмите извършители.
А премахването на дърветата, укрепващи бреговете и терасите на реките е най-голямата възможна грешка от гледна точка на риска от наводнения!
И Басейновите Дирекции съгласуват ли, съгласуват подобни дейности, и РИОСВ-тата одобряват ли, одобряват подобни ИП с преценка да не се извършват ОВОС и ОСВ без изключения! Въпреки че това нещо е забранено както от ЗВ, така и от ПУРБ и ПУРН, та даже и от ЕО на ПУРН!
Световен шампион в тая дейност без съмнение е БДИБР. Ето един христоматиен пример на "почистване" коритото на Марица при селата Сталево - Ябълково преди Димитровград.
Решение на РИОСВ Хасково можете да откриете тук:
https://haskovo.riosv.com/docs/Resh.40.pdf Становището за допустимост на БДИБР е в прикачен файл. В него се откриват директни нарушения на забрани в ПУРБ, на забрани в ПУРН и в ЕО на ПУРН. Нарушенията са отбелязани в документа
ПУРБ и ЕО на ПУРН забраняват сечи на на естествена растителност по бреговете /мярката от ПУРБ е цитирана в становището и е императивна/, а после БДИБР пише, че сеч била допустима "при доказана неоходимост". Въпреки че не съществуват никакви правила как се доказва необходимостта, нито се знае кой я доказва.
И фирмите секат каквото им падне там, където е най-лесно достъпно, и бреговете се превръщат в разоран лунен пейзаж. После ерозията се увеличава, реката откопава брега и трупа нови наноси на най-неподходящите места, за да могат фирмите и областните управители пак да "почистват и усвояват", и за всичко това им се дават и държавни пари!
Да не говорим въобще за факта, че се унищожават приоритетни за опазване в рамките на ЕС местообитания и видове, защото това е дребен проблем на фона на риска от наводнения.
Обаче в случая има още един огромен проблем - ще се премахват и съществуващи острови, а това е директна промяна на "физичните характеристики" на речното корито, тоест на част от водното тяло, което дори БДИБР несмело е цитирала в становището си, че също Е Забранено!
Островите, които РИОСВ Шумен се е съгласила да се премахнат, не са нови, а си ги има в коритото на реката откак свят светува. Във втория прикачен файл ще откриете карти от 1878 и от 1933 година, както и сегашното положение от 2019г. Всичките те показват островите, в които някоя фирма се е вторачила да ги изкопае и да "усвои" парите, със или без областната управа.
А островите в коритото на една река забавят скоростта на течението. Така се създава възможност при наводнение водата да се разлее далеч от населени места и да наводни малко царевица да речем, а не да засегне населени места или важни елементи от инженерната инфраструктура. В случая наистина наблизо минава Ж.П. линия, която също е там от повече от 100 години, и трябваше сега да дойдат БДИБР и РИОСВ Шумен да я спасяват с новите мерки ли? Там трябва да се възстанови само дигата и нищо повече!
А както са я подкарали от БДИБР, по Марица ще се "усвоят" всички острови, което ще предизвика невъобразими щети в по-долното течение на реката, включително на населените места у нас и в Турция. На сайта си БДИБР имат стотици становища за допустимост за същите дейности на други места, както по Марица, така и на всичките си останали реки.
И най-лошото е, че на 700 метра под островите, които сега ще бъде "усвоени", се намира мостът над реката на магистрала Марица. Под този мост също има острови, които също ще подлежат на "усвояване" някой ден. А по-горните острови забавят скоростта на водата, а по-долните острови препятстват вкопаването на коритото на реката при висока вода и предпазват основите на моста, ама кой да им го обясни това на БДИБР и РИОСВ, а?
И като изкопаете островите, и като изрежете дърветата по бреговете, и като се юрне реката преди и след моста с много по-гляма скорост, всички Вие си търсите белята, защото има риск основите на моста на магистралата да бъдат подкопани при следващото наводнение!
А вече е открита процедура за обществената поръка от областната управа:
http://www.hs.government.bg/profilkupuvachi/74 В момента има още стотина становища за допустимост на сайта на БДИБР, развити по същия начин - нарочно за кратки, къси участъци от Марица и други реки, за да не се изяснява пълната картина на бедствието "БДИБР" в неговия пълен блясък и невъобразим кумулативен ефект, и всички реки в тая дирекция ще бъдат увредени непоправимо!
То затова са се и подписали всички от самата дирекция, без чистачките, под становището за допустимост, За Да Не Носи Никой Отговорност Впоследствие!
И всичко това финансирано с държавни пари?
Накрая на този доклад Ви предупреждаваме още веднъж - махнете ли островите и изрежете ли дърветата по бреговете в района - мостът на магистрала Марица ще отплува!
Да не кажете после, че не сте предупредени!
Коритата на реките и техните заливаеми ивици представляват много сложна система, която в голямата си част се намира в динамично равновесие и непрекъснати промени. И ако копнете една дупка на едно място в реката, за да забогатее един или друг връзкар, включително отговорните държавни служители докато са на власт, то тая намеса може да нанесе вреди с километри надолу по течението.
Обаче, когато имате острови откак свят светува, не трябва да ги барате в никакъв случай, защото те са единственото устойчиво нещо и поведението на реката в района може да се прогнозира на базата на натрупан опит. И да ги махнете островите, реката ще ги натрупа Пак, най-вероятно на много по-неподходящо място!
И, в крайна сметка, управлението на водите преди сегашните МОСВ, БД и РИОСВ се е съобразявало с физичните характеристики на реките, а не обратното - реките да се съобразяват с МОСВ, РИОСВ, БДИБР, Областни управи и прочее брутално некомпетентни държавни органи, защото това е невъзможно, колкото и да не им се вярва на същите държавни органи.
За финал отново, за десети път настояваме МОСВ да се организира заседание на Висшия Консултативен Съвет по Водите /ВКСВ/ за обсъждане на проблема и изготвяне на методология, ако не ни вярвате на нас. Тая масова сеч по бреговете и това безумно копане в коритата на реките, за да забогатяват присъдружни на властта фирми, с тия фалшиви становища за допустимост на БД и преценки на РИОСВ, трябва да бъдат спряни!
Подчертаваме - заседание на ВКСВ трябва, а не на услужливия Съвет на Учените към министъра на ОСВ, съдаден за да одобрява всяка негова най-меко казано неосъществима идея, защото от тоя съвет учените не са виждали река на живо в прекалено дългия си живот и огромната част от членовете му са на такава възраст, че трябва да се задълбочат в проблемите на геронтологията и върху потенциалния риск от наводнения единствено около нощните си гърнета!
Тук настояваме отново да прочетете следния материал, да не би да сте го забравили:
http://enovina.bg/novina/dva-mosta-v-pe ... rite-7122/Има огромен риск същото нещо да се случи на много от мостовете по Марица, включително и на магистралата, за прослава на БДИБР и РИОСВ, ведно с областните управители по протежение на реката.
Обръщаме внимание също така, че според ПУРН 2016-2021 на ИБР, единствените мерки, които са допустими в засегнатия район, са възстановяване, уплътняване и поддръжка на дясната дига и Нищо Друго! Никакви рязания на крайбрежна растителност, никакви изкопавания на стари острови, Нищо! Подобни дейности не са и оценени през ЕО на ПУРН, а напротив - Забранени са от ЕО на ПУРН, бе уважаеми от БДИБР!
Какви са тия "доказани необходимости" и прочее евфемизми, при положение че необходимостите се доказват точно в ПУРН, а не в "творческите" Ви интерпретации и становища, И СЕ ОЦЕНЯВАТ В ЕО И ОСВ на ПУРН, като преди това са преминали през обществени обсъждания! И Къде бяха тия областни управители при изготвянето и обсъждането на ПУРН, ами сега се сетиха да "поусвоят" малко това, онова?
Обръщаме и внимание, че в Решението на РИОСВ Шумен не е отблязано то да е съгласувано с АПИ, което не изненадва никого, най-малко нас. Все пак, има там едни пари и едни острови да се "усвоят", а където има "усвояване", надяваме се, има и "отчисляване" в най-корумпираната държава в Европа, нали така? А тия от АПИ може да вземат и да попречат на благородните ни идеи и намерения...
И разбира се, най-интересната част от решението на РИОСВ Хасково, е свързана с трансграничния ефект от подобни ИП, понеже е написано, че нямало да го има. Като разрешите по цялото протежение на Марица да се изсече крайбрежната растителност и да се изкопаят, пардон - "усвоят", всички острови, и нацепите реката на безброй малки парчета, за да не Ви разберат какви ги вършите, ние ще имаме удоволствието да уведомим ГД Околна среда на ЕК, медиите и засегнатата страна, в случая Турция, която не вярваме да Ви цепи басма. На този Ваш подход му се вика "salami slicing" и той е забранен, ако не знаете.
Обещаваме Ви и много сериозен медиен интерес, а Вие започвайте "усвояването" по-бързо, че да има какво да показваме.
И въобще няма да коментираме екологичните проблеми, въпреки че решението на РИОСВ Хасково е трагикомично в това отношение. Само ще маркираме, че има едно нещо, на което му се вика "самопречистващи функции" на реките, за които крайбрежната растителност играе ключова роля, без да е налице необходимост "доказване на необходимостта" пред БДИБР и РИОСВ!
Накрая, Моля, от Приемната на Министър председателя, АПИ и МКВП да ни изпратят входящи номера на този сигнал. От органите на МОСВ и областните управи нищо не щем, защото не виждаме смисъл.
Моля, също така от АПИ да ни отговорят в разумен срок, но не по-дълъг от десет дена, какви мерки ще предприемат, за да съобразим и координираме всички наши последващи действия.
Във всеки случай, сега всички сте предупредени за рисковете. После да няма оправдания от сорта на - "ама то се дължи на естествени процеси и т.н.", когато стане белята. Ще се дължи изцяло на Вас и ще Ви бъде търсена отговорност!
С дълбоко уважение
ZWQRA